Veure aquest vídeo en altres idiomes
Per obtenir l’idCAT Certificat, segons la Llei 6/2020, d’11 de novembre, i les condicions d'ús del servei, només cal:
- Ser major de 18 anys (es podrà sol·licitar a partir de l'endemà d'haver complert els 18 anys)
- Disposar d'un dels documents d'identificació indicats a l'apartat "models de documents d'identificació" (DNI, TIE, Certificat de Registre de Ciutadans de la Unió Europea o Passaport) en estat vigent, és a dir, que no estigui caducat.
- Disposar d'una adreça de correu electrònic personal.
- Validar presencialment la identitat en una Entitat de Registre idCAT.
- Per emetre l’idCAT Certificat només s’accepten els documents d’identificació: DNI (de qualsevol dels països membres de l’Espai Schengen), Passaport i NIE (ha de tenir fotografia, si no, cal aportar document addicional)
- Les persones estrangeres poden acreditar el número de NIE mitjançant l’aportació dels següents documents:
- TIE: a més del NIE té una fotografia i, per tant, serveix per emetre l’idCAT amb aquesta targeta. Tingueu en compte que segons la normativa aplicable es prorroga la vigència de la targeta TIE fins a la resolució de la petició de pròrroga, sempre que la renovació s’hagi sol·licitat fins a 90 dies després de la seva caducitat i estigui pendent d’emetre la corresponent resolució (Reglament de desenvolupament de la Llei Orgànica sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya).
- Certificat de registre de ciutadà de la Unió Europea: és necessari aportar un altre document oficial amb una fotografia (per exemple passaport o DNI del país d’origen).
- Les administracions tenen configurades les seves aplicacions per a permetre la tramitació electrònica amb els certificats fets amb NIF i NIE; en canvi, no és habitual que permetin l’accés amb certificats expedits a partir d’un passaport o DNI d’altres països. Els tràmits que es poden realitzar amb independència del document acreditatiu que consta en el certificat són els que no tenen a veure amb l’administració pública, com per exemple, la signatura de documents.
Models de documents d'identificació
El DNI acredita la identitat del titular, així com la nacionalitat espanyola d'aquest.
També s’accepten els documents nacionals d’identitat de qualsevol dels països membres de l’acord Schengen. En cas de DNI d'altres països, caldrà aportar, a més de l'original, una fotocòpia. |
|
La targeta d’identitat d’estranger (TIE) és un document físic que acredita la residència legal d’un estranger a Espanya. | |
Certificat de Registre de Ciutadans de la Unió Europea. Document que acredita la inscripció dels ciutadans i ciutadanes de la Unió en el Registre central d’estrangers. Aquest document sempre haurà d’anar acompanyat d’un document amb fotografia, DNI o Passaport. |
|
Passaport
document d'identificació personal amb validesa internacional, que identifica el seu titular, expedit per les autoritats d'un país. En cas d'acreditar la identitat amb el passaport, caldrà aportar, a més de l'original d'aquest, una fotocòpia.
|
Per obtenir l’idCAT certificat, sempre has d’anar a una Entitat de Registre idCAT per validar la teva identitat. Per fer-ho et demanaran l’original del teu document identificatiu. En cas que acreditis la identitat amb el teu passaport o DNI d'altre país, caldrà que n'aportis també una fotocòpia.
Ara bé, prèviament, pots sol·licitar-lo per internet per tal que el procés sigui més ràpid. Per fer la sol·licitud, ves a https://www.idcat.cat/ca/solicitar.
Tingues en compte que les dades del certificat han de ser iguals que al teu document identificatiu.
Per obtenir l’idCAT certificat, sempre has d’anar a una Entitat de Registre idCAT per sol·licitar el certificat i validar la teva identitat. Per fer-ho et demanaran l’original del teu document identificatiu. En cas que acreditis la identitat amb el teu passaport o DNI d'altre país, caldrà que n'aportis també una fotocòpia.
Una vegada a l'Entitat de registre:
- L'operador farà l'acarament amb el teu document per validar l'emissió del teu idCAT Certificat.
- Hauràs de definir un codi personal: aquest codi és intransferible, i, per tant, només el pots conèixer tu com a titular de l'idCAT certificat. Per aquest motiu, l'operador et facilitarà el teclat per tal que tu mateix defineixis aquest codi, garantint així que no el coneix ningú més. És important recordar-lo perquè serà imprescindible per descarregar l'idCAT certificat.
- Hauràs d'indicar una adreça de correu electrònic personal on rebràs els avisos de caducitat del certificat (60 i 30 dies abans que caduqui) i on és possible que rebis alguna comunicació informativa relacionada amb l'ús del certificat, tal com s'explica al Document de compareixença que signaràs quan obtinguis el certificat. En tot cas, el Consorci AOC no fa servir el correu electrònic dels certificats digitals per a l'enviament de publicitat de cap mena.
- L'operador et facilitarà el full de lliurament per tal que el signis i en tinguis una còpia. En aquest full consta el codi de gestió, que juntament amb el codi personal et permetran descarregar l'idCAT certificat. La mateixa informació la rebràs al correu electrònic personal.
Segons estableix La Llei de Signatura Electrònica, per obtenir un certificat reconegut (com és l’idCAT Certificat) és necessària la presència física del titular a una oficina d’emissió del certificat.
Totes les Entitats de Registre idCAT estan en territori català.
Si et trobes a l'estranger i necessites fer un tràmit amb una administració catalana, et pots donar d'alta a l'idCAT Mòbil a través del sistema de video-identificació (selfie). Aquest és un servei d’autenticació basat en l’enviament d'un SMS amb un codi d’un sol ús al telèfon mòbil i no requereix acudir presencialment per fer l'alta.
Si vols més informació pots consultar les diferències entre l'idCAT Certificat i l'idCAT Mòbil